En lang rekke importland krever at opplysningene i eksportdokumentene skal sertifiseres av et handelskammer (Chamber of Commerce) før de blir godkjente som fullverdige.

Legalisering

Arendal Handelskammer/Arendal Næringsforening tilbyr sertifisering av eksportdokumenter ved manuell behandling og stempling på vårt kontor, eller du kan benytte deg av online tjenesten eCertify.

Ved hjelp av programmet eCertify kan man sende inn sine eksportdokumenter til handelskammeret elektronisk.

Logg deg inn her hvis du allerede har en bruker:

Registrer deg som ny bruker her:

De vanligste dokumentene å få sertifisert hos Handelskammeret er:

• Opprinnelsesbevis /Certificate of Origin (L501)
  • Faktura/proformafaktura
  • Firmaattester, fullmakter
  • Kontrakter, agentavtaler og erklæringer

Last ned Certificate of Origin-mal.

Opprinnelse-beviset L 501 brukes for å dokumentere varens opprinnelse ved tollbehandling i importlandet. L501 er et generelt opprinnelse-bevis som brukes i de tilfeller hvor det kreves bevis på opprinnelse, men hvor de ikke foreligger noen andre angitte skjemaer for dette. Opprinnelse-beviset gir ikke tollfordeler.

Enkelte land krever ytterligere sertifisering av importlandets ambassade / konsulat. Vi anbefaler våre kunder å høre med importøren om hvor mange opprinnelse-bevis som kreves sertifisert og hvem som må sertifisere bevisene, siden hvert importland har sine egne bestemmelser.

Nærmere opplysninger om sertifiseringsbestemmelser i det enkelte land finner du i Innovasjon Norges "Eksporthåndboken" www.eksporthandboken.no.

ATA Carnet

Et ATA Carnet er et internasjonalt tolldokument som sparer deg og din bedrift for tid og penger ved midlertidig innførsel av varer.  ATA-carnetet forenkler tollekspedisjonen og erstatter alle eksport-, import- og transitteringsdokumenter.  Alt du trenger finnes i ett dokument!

Trykk på denne linken for å se en liten informasjonsfilm om ATA Carnet.

Under forutsetning av at varene skal returneres til Norge kan du reise på carnet med vareprøver, yrkesutstyr og utstyr til messer/utstillinger uten å deponere for toll og avgifter.

ATA-carnet-ordningen baseres på at handelskammeret står som garantist for dine varer i landene du besøker.  Som sikkerhet krever vi et depositum. Beløpet tilbakebetales når carnetet returneres til oss og vi har sjekket at carnetet er riktig brukt.

ATA-carnet utstedes for en eller flere reiser og gjelder utstyr og varer som du tar med deg.  Carnetet skal følge varene hele tiden og fremvises og stemples ved hver grenseovergang (EU er ett tollområde, man stempler seg inn i første EU-land, og ut av siste EU-land).

ATA carnet er gyldig i ca 70 land, listen over land finner du her.

Her finnes mye informasjon og svar på vanlige spørsmål om ATA Carnet. Det er også mulig å registrere seg og bestille et ATA Carnet her:

Kontakt oss for nærmere informasjon på post@arendalchamber.no.