Visste du at det er mye rundt deg som påvirker humøret og stemningen din uten at du nødvendigvis ser det?

Riktig belysning kan både gjøre deg mer våken og gjøre strømregningen mindre.

Du kan kanskje ikke helt sette fingeren på hva det er som gjør at du trives i et rom bedre enn i et annet. Men hos lysgrossisten AB-Lighting vet de at lyset kan skape trivsel. Butikker og bedrifter som tidligere hadde en helt ordinær belysning, merket stor forskjell etter at de skiftet ut denne med noe bedre. Varene kom bedre frem i riktige farger, og trivselsfaktoren i butikken økte.

Tara Lyche - daglig leder Lucky Frisør

Lysene har absolutt gitt oss et mye bedre arbeidslys! Før måtte vi ofte ut for å se resultatet av fargen i dagslys, men nå skjer det veldig sjeldent. Jeg personlig merker at det er et veldig behagelig lys når jeg er i salongene. Lyst og godt uten at det er for sterkt.

Det er en av hovedårsakene til at vi byttet. Vi ønsker et så godt arbeidsmiljø som mulig og et godt arbeidslys er en stor del av dette, sier Tara Lyche, daglig leder ved Lucky frisør.

Mer våkne
Det er flere steder lysgrossistene i BA-Lighting kunne tenke seg å lyse opp. De ler litt av seg selv over hvor vanskelig det til tider kan være å ferdes på steder med dårlig belysning uten å tenke hvordan de kunne gjort det bedre. Yrkesskade, mener det selv. Men uansett, lyset påvirker oss, og det påvirker handlingsmønstrene våre.

- Det var en bedrift som fortalte oss at de var så slitne etter lunsj, men etter at de byttet over til vår belysning, ble de mer våkne, sier Steinsbråten.

- Vi er vant med gult lys. Men et sted hvor du skal være våken, kreves det et lys som er tilnærmet dagslys. Ikke lys som gjør deg sløv. Hjemme kan vi heller slappe av med gult og varmt lys, poengterer Walle.

Sparer strøm
Det er ikke bare stemningen og arbeidsforholdene som kan bli bedre med riktig lys. Strømregningen kan også bli lavere.
- Lys var bare lys før. Nå er lys også energibesparende. Du får en miljøgevinst i forhold til forbruk av strømmen, sier salgssjef Eirik Walle i AB-Lighting.

- Sammen med daglig leder Anne Karin Stenbråten og prosjektleder Leif Lande, har han lyst opp de fleste idrettshallene i Arendal, Diplom-Is og butikker i både Arendal og Kristiansand. De har hatt 40-50 store prosjekter langs kysten, fra Ikea til Forsvarsbygg. Hurtigruta har de også belyst. De opplever at alle kundene melder om det samme – at de sparer mer strøm etter at de byttet belysning.

- I Diplom-Is opplevde de at de sparte strøm, ved at de ikke trengte å kjøle ned fabrikken i like stor grad, siden lyset vårt ikke avga like mye varme som andre pærer, sier Stenbråten.

- Det de betaler for installeringen, får de igjen på strømsparing, innskyter Walle.

Eneste lysgrossist
Å etablere seg på markedet er ikke gjort på en dag.
- Vi har banket på mange dører. Nå har vi rundt 150 elektrikerfirmaer som har kundekonto hos oss. Trikset er å levere høy kvalitet til en pris som gjør oss interessante, sier Walle.

BA-Lighting er eneste lysgrossist i Arendal og har et stort spekter av ulike belysningsløsninger. De holder til i gamle Panorama-bygget ved Harebakken, der nå flere bedrifter har etablert seg. Her har de et stort sortiment av ulik belysning, og er en totalleverandør.

De har etablert kundeforhold til elektrikere langs kysten, og er med i prosjektdatabasen Norge Bygges.

Velg lokalt
BA-Lighting ble nylig medlemmer av Arendal Næringsforening. De merker at medlemsskapet er en fordel for å bli synlige på det lokale markedet. De håper at flere bedrifter blir opptatt av å velge lokale leverandører, både for å styrke næringen her, at det er lett tilgjengelig med tanke på oppfølging og service og at det skaper mindre CO2-utslipp når du reduserer transporten.
- Alt tilsvarer at vi burde ha de fleste oppdragene her lokalt, sier Steinsbråten og ler.
Den våte drømmen er at Arendal skal la seg inspirere av fasadebelysningen i Paris.
- Det er halvskumring i Pollen. Det er så mye fint vi kunne lyst opp der, sier Steinsbråten.

Tekst og foto: Birte Hegerlund Runde