Det flytende svømmebassenget i Arendal sentrum har vakt stor entusiasme blant svømmeglade arendalitter - og samtidig satt Arendal på kartet.

Nå håper fritidssvømmer, Sidsel Pettersen, at hun snart kan bruke utendørsbassenget om vinteren også.

Arendal kan få et utendørs helårsbasseng i sentrum, hvis planene Lite-House har levert på bestilling fra Arendal Eiendom får støtte av bystyret.

Rimeligste alternativet
Kostnaden ved å oppgradere det nåværende utendørsbassenget til et basseng med helårsdrift, er regnet til å bli rundt 6 millioner kroner. Claes W. Olsen og Karl Marius Norschau i Lite-House er arkitektene bak det nåværende bassenget, og håper kommunens politikere ser verdien av å kunne tilby et helårsbasseng i sentrum.

Vi mener dette er det klart rimeligste alternativet for at kommunen skal kunne tilby et 25 meter langt basseng som er åpent hele året, og ikke bare fire måneder om sommeren, sier Claes W. Olsen.

En skisse for helårs flytende by-basseng, med badstu.

Små oppgraderinger
Olsen og Norschau mener det ikke trenger så mange justeringer for å få et helårsbasseng i drift.

Oppgradering vil først og fremst bestå av en bedre oppvarmingsløsning for basseng og dusjvann. I dag brukes en luft til vann-varmeveksler for bassenget, som fungerer bra så lenge det er varmt i luften.

Vårt forslag i forbindelse med helårsdrift er å installere en kompakt sjøvarmeveksler, hvor varme trekkes fra sjøen rundt bassenget, og hvor årlige strømkostnader for å varme både basseng og dusjvann er beregnet til rett over 200.000, informerer Olsen.

Oppgraderingen vil i tillegg være i form av varmematter i gangbaner, banedelere i bassenget og glassrekkverk rundt ytterkant av bassenget for å holde det lunt mot vintervindene.

For å isolere mot luft og begrense avdamping utenom åpningstid, har de også anbefalt å installere et robust motorisert trekk.

Badstu for spa-opplevelse
- Vi har også anbefalt å supplere med en flott badstu rett ved bassenget. Flytende badstuer har i mange år vært svært populære i Finland og Sverige, og har nå kommet for fullt i Oslofjorden hvor flere er på plass og en rekke nye er på gang, sier Olsen.

Pettersen er enig i at det kan gjøre opplevelsen enda bedre.

En badstu savner jeg her. Jeg svømmer her til det stenger for sesongen, og etter å ha svømt 1500 meter utendørs, er det kaldt, og da hadde vært fint å komme opp å få varmet seg i en badstu, medgir Pettersen.

Norschau mener et utendørsbasseng handler om å gi folk en opplevelse – ulik fra et innendørsbasseng. Stavanger har utendørsbassenget Gamlingen som er daglig brukt av 700 badende. Det viser at tilbudet er ettertraktet, både for treningssvømmere og folk som bare vil bade og ta badstu.

Sidsel Pettersen er en av mange som bruker bassenget på Tyholmen jevnlig for trening. Nå håper hun at hun også kan drive svømmetreningen vinterstid om Karl Marius Norschau fra Lite-House får tommelen opp for skissene i Bystyret.

Frisk trening
Å svømme ute i frisk luft, uten klorgassen liggende over vannskorpa, er for mange aktive svømmere en bedre treningsopplevelse.

Sidsel Pettersen, som er en aktiv hverdagssvømmer, synes det er magisk å svømme utendørs, med båtene rundt det flytende bassenget og frisk luft i ansiktet.

- Å ha dette tilbudet i sentrum, er fantastisk. Det er tull å kjøre bil for å svømme, sier Pettersen, som bor på Tyholmen.

Bassenget i Arendal er foreløpig det eneste flytende bassenget i Norge.
-Dette kan jo brukes for det det er verdt av turistkontor, hoteller, bedrifter, lag og foreninger. Høst, vinter og vår vil det nok hovedsakelig være fastboende som vil bruke det, og sommerstid hovedsakelig båtgjester og andre turister, sier Olsen.

Tekst & foto: Birte Hegerlund Rund