Vårt medlem, Thon Hotel Arendal er i ferd med å gjøre en total makeover, og gleder seg som unger til å vise publikum resultatet tidlig neste sommer.

- Noe av det vi jobber med er det foreløpig litt tidlig å gå ut med, men jeg kan love at både medlemmene i Arendal Næringsforening, hotellgjestene våre og alle andre at vil sette stor pris på det vi har planer om, sier hotelldirektør Erik Riis-Jacobsen.

- En del av det vi jobber med å få til finnes ikke i byen fra før. Dette vil bli en helt unik møteplass for både næringslivet og andre, og jeg krysser fingrene for at planene går i boks, sier den glade hotelldirektøren.

Jobbet siden 2007
Helt siden Riis Jacobsen begynte å jobbe ved hotellet i 2007 har han hatt store tanker om hvordan hotellet kan utvikle seg, - og ikke minst se ut.

- Det er riktig, men finansieringen måtte på plass, og jeg var over meg av glede da vår eiendomsavdeling
i fjor gav klarsignal til en skikkelig face-lift, gliser han.
Og det er ikke småpenger dette dreier seg om. Riis-Jacobsen bekrefter at beløpet omhandler mange titalls millioner.

- Det ene drar det andre med seg. Nå får vi et tipp topp moderne hotell, og det blir bare så bra! gliser han.

- Det første som har blitt gjort er å renovere fasaden, samt skifte ut alle de gamle vinduene. I tillegg totalrenoverer vi alle rommene. Vi skal bli primærvalget for forretningsfolk som ønsker noe mer enn et rom og en seng.
- Vi skal ha 50’’ led-tv på hvert rom, og vi skal ha et skikkelig musikkanlegg i alle rom hvor gjestene kan koble seg på med sin egen mobiltelefon. I tillegg skal vi ha eget trimrom, samt skikkelig internett. Det er ofte dårlig nett på hoteller, men det finner du ikke hos oss. Nå skal vi levere byens beste nett, legger Riis-Jacobsen til.

Nytt teknisk utstyr

Konferansefasilitetene på Thon Hotel vil også få et skikkelig løft. Her skal det monteres nytt teknisk utstyr, og alle lokalene vil få mere lys med glassvegger. Men selv om det hamres å jobbes både utvendig og innvendig på hotellet, er det i full drift.
- Hotellet er i utgangspunktet to bygg som er satt sammen. Dermed stenger vi bare den ene delen, mens vi holder den andre delen åpen. Vi har flinke folk til å utføre jobben, og til nå har vi ikke fått en eneste klage, forsikrer han.

Gamle klenodier

Når den nye resepsjonen står ferdig vil gjestene også kunne se gamle klenodier. Her vil hotellet f, eks stille ut Williams-bilder, og ni helt spesielle serviettholdere i sølv.
- Hotellet ble bygget i 1886 for å huse arbeiderne som jobbet med Trefoldighetskirken. Disse ringene har tidligere blitt gravd opp fra hotellets kjeller, og de er fra denne tiden. Nå ønsker vi å fortelle noe av byggets historie ved å stille det ut, sier Riis-Jacobsen.
- Kunstneren William Andersen (Williams) har malt veggene i de gamle møtelokalene våre, og vi synes det er stas å stille ut bildene som han malte da han arbeidet som nattevakt på hotellet, for veldig mange år siden.

«Gamle Phønix»
Alle som har levd en stund sier fremdeles «gamle Phønix» når vi omtaler hotellet. Men dette er ikke riktig. I år er det allerede ti år siden hotellet faktisk skiftet navn.
- Thon Hotel-kjeden er ti år i år. Dette markeres med en stor jubileumsfeiring på Kanalplassen første oktober. Da kommer blant annet Hanne Sørvaag og Tommy Steine.
- Det blir en skikkelig familiefest på kanalplassen, der vi håper så mange som mulig stiller opp. Forsikrer Riis-Jacobsen.