Daglig leder i Agder Renovasjon IKS, Anita Aanonsen Jernquist, gleder seg til den dagen den nye veien mellom Arendal og Tvedestrand skal åpnes.

- Denne veien gir oss som bedrift utviklingsmuligheter som er svært etterlengtet. Vårt anlegg blir liggende strategisk nær ny E18 og rett ved den nye påkjøringsveien til Krøgenes, og jeg er ikke redd for å si at jeg er glad for den nye veiløsningen, sier hun.

- Når den nye veien er ferdig i 2019, er våre planer er å snu hele anlegget slik at adkomsten blir lettere for folk. Vi har tenkt å skille mer mellom privatbiler og tungtransport inn på anlegget, og vi vil utvide området her slik at det blir mer trafikksikkert enn i dag, sier hun.  I dag er det 300 biler i gjennomsnitt hver dag som kjører på denne veien.

- Nesten daglig oppstår det små uheldige situasjoner. Det er ikke alle som er like gode til å rygge med henger! sier hun og smiler.

Fra Moelven-brakke til nybygg: Jernquist er også tydelig på at de 40 ansatte trenger et nytt administrasjonsbygg. Planen er at dette skal bygges i 2019/2020, og at det er tenkt bygget på motsatt side av der de har tilhold i dag.

I dag drives selskapet, som omsetter for 125 millioner kroner i året, fra et administrasjonsbygg som er bygd på etter behov, og den første delen er en Moelven-brakke fra 1986, - rett ved inngangen til søppelanlegget.

- Vi har fått pålegg fra arbeidstilsynet om å skille mer mellom ren og uren sone, og jeg håper vi får gjennomslag for disse planene, kommenterer hun.

Hun presiserer at de ikke tenker å bygge noe slott, men et funksjonelt bygg som inneholder det de trenger. Våre ansatte fortjener å ha gode arbeidsforhold! sier den engasjerte daglige lederen, som tidligere jobbet som leder av laboratoriet ved Mattilsynet i Aust-Agder.

Ikke godkjent enda: Anita Annonsen Jernquist presiserer at planene for dette ikke formelt er godkjent av eierkommunene Arendal, Grimstad og Froland ennå, men at politikerne i eier kommunene vil få planen til behandling i representantskapet denne høsten.

Rigger seg for fremtiden: - Det er nå vi rigger oss for fremtiden. Og jeg håper politikerne sier GO! når vi legger planene frem. - Tenk hvilke muligheter vi får med den nye veien! Det vil bli lettere å komme til oss, og når hele det nye anlegget står ferdig vil vi være rustet til kanskje å ta imot enda flere kunder, sier Jernquist med et lurt smil.

Vi tenker ny kommunestruktur og kanskje en "sentrums-søppelplass" for en ny storkommune, men dette ønsker ikke Jernquist å kommentere.
- Det er politikk, og det holder jeg meg unna, sier hun.

Første kvinne: Det var nok mange som sperret øynene opp da de så at den da 42 år gamle Anita Aanonsen Jernquist ble ansatt som daglig leder av avfallsselskapet i 2007. At jeg var første kvinne som leder av et avfallsselskap (i Norge) var jo tøft, og hun innrømmer at det til tider har vært mye jobb. Nå, ni år senere, føler jeg meg trygg og respektert i lederrollen, og jeg brenner virkelig for jobben min. Miljø er liksom noe som bare har krøpet inn i blodet mitt, - og derfor er jeg kjempeheldig som får være med på dette, mener hun.

- Gjenbruk har blitt trendy: Det første Anita Aanonsen Jernquist gjorde da hun i 2007 overtok sjefsstolen i Agder Renovasjon IKS, var å lage et forsøk med gjenbruksbutikk på søppelplassen i Heftingsdalen. Dette ble en suksess fra første stund, og butikken går nå så det suser.

- Gjenbruk er blitt trendy blant folk, og hver bidige dag skifter "søppel" eier, forteller hun og skuer utover en stappfull butikk. Her kan man finne alt mulig. Alt fra gammelt glasstøy og kjøkkenutstyr, til brukte klær, verktøy, hvitevarer, reiseeffekter, sykler og mange bøker.

- Av og til blir vi overrasket over hva folk kaster på søpla. Vi har blant annet fått inn gamle piano, flotte sybord med symaskiner, båter, brukte vinduer og dører. Ja, jeg har nesten ikke oversikt på hva som ikke vi har fått inn, sier hun.

Miljøalibi: - Vi vet jo at folk kaster mye, men jeg synes folk er blitt kjempeflinke på å komme til oss med det de ikke bruker mer. Å levere ting til gjenbruksbutikken og kildesortere har liksom blitt et miljøalibi for folk, og det synes jeg er flott.

Har datter: Anita Annonsen Jernquist kan egentlig kalle seg konsernsjef, men gjør det ikke. Agder Renovasjon IKS har nemlig i løpet av sin levetid også født en datter. Agder Renovasjon Næring (ARNAS), er heleid av Agder Renovasjon IKS, men selskapene opererer hver for seg.

- ARNAS er et selskap med næringslivet som sine kunder og håndterer avfall kortreist og miljøvennlig for sine bedriftskunder. Vi i Agder Renovasjon IKS drifter hele renovasjonsnettet til de 72.000 innbyggerne i våre tre eierkommuner.

- Vi henter søppel og tømmer de 4.000 septiktankene hos innbyggerne våre. Vi er ansvarlig for at det selskapet som vi leier inn, gjør jobben sin på en god måte. At det skjer til riktig tid og at folk er fornøyd.

Akkurat nå er det selskapet RenoNorden AS som har kontrakten med innsamling av husholdningsavfall for oss.

Det viktig å nevne at vi også har en avdeling i Grimstad. På Østerhus gjør de også en kjempejobb!

Ikke over bekken...: Anita Aanonsen Jernquist er svært opptatt av lokalt samarbeid. Derfor er hun aktiv medlem av Arendal Næringsforening og Aust-Agder Markedsforum, for å nevne noe. I tillegg har de også inngått et veldig spennende samarbeid med Sam Eyde Vgs.

- Vi lærer stadig noe nytt, og jeg synes det er gøy når et samarbeid fører til konkret handling. Fra 1. januar 2017 har vi som målsetning at alle våre anleggsmaskiner skal gå på biodiesel, uten tilsatt palmeolje. Dette har vi klart via samarbeid med skolen, og det er jo viktig at også vi tenker miljø når vi utfører vår jobb, forteller hun.

Søppel-museum? Hva gjør dere om ti år? - Ti år? Det er lenge til, kommenterer Jernquist, før hun sier at hun drømmer om å bruke de nåværende kontorlokalene til noe litt spesielt.

- Jeg drømmer om å lage et søppel-museum! Vi har mange skoleklasser innom her på omvisning hvert år, og jeg kunne veldig gjerne tenke meg å visualisere hvordan man har håndtert søppel opp igjennom tidene. Kanskje kan det komme noen eldre mennesker eller historielag hit og selv fortelle hvordan de har gjort det? - Det hadde vært kult å få til! sier hun og smiler.

Vi ønsker lykke til med videre drift, og gleder oss til å gå på søppelmuseum!

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug

Vil du lese mer om Agder Renovasjon IKS? Her er linken til deres hjemmeside.