At de tapper gull fra kranene, er nok å strekke det litt langt. Men noe må det være i oppskriften til Nøgne Ø som plasserer dem øverst på pallen gang etter gang.

Nylig tok Grimstad-bryggeriet gull i ølbrygging. Denne gang i det øldrikkende landet Australia i konkurransen Australian Beer Awards. Men selv om smaken har nådd til den andre enden av verden, jobber de fortsatt for å bli kjent for arendalitters og grimstadfolks ganer.

Derfor brygger Nøgne Ø nå på et nytt konsept utenfor tønnene. Nå vil de at bedrifter skal legge kurs og konferanser til bryggeriet, som et friskt miljøskifte fra kontorlandskapet.

Løser problemer over en halvliter
Hvem har vel ikke løst flere verdensproblemer over en halvliter? Det er nemlig ikke tull at omgivelsene påvirker oss. Lukt vekker minner. Og minner kan få oss til å bli mer kreative. Det er ikke sikkert du løser alle utfordringene på jobben ved å legge seminaret til Nøgne Ø, men det kan jo være at det dukker opp et par nye tanker og ideer når møterommet er byttet ut med en ølproduksjonshall.

Rommer mange
Daglig leder ved Nøgne Ø, Sverre Øverland, viser meg rundt i de ulike områdene av bryggeriet hvor det er satt frem stoler og prosjektor. Det ene lagerrommet kan ta rundt 60 personer, som i tillegg har bryggeriets pub med småbord for gruppediskusjoner en etasje over seg. I produksjonshallen er det plass til enda flere. Bedriftsmarkedet som ønsker en mer kreativ ramme, har kommet til rett sted. Her oser det av fredag. Det er lett å senke skuldrene omringet av de gjærende tønnene. Men det er også mulig å skape den rette rammen for en god konferanse.

Nøgne Ø kan skreddersy arrangementer og konferanser for bedrifter i alle størrelser. Øl-smaking, omvisning og deilig kortreist mat kan også inkluderes i pakken.

Omvisning og smaking
- Det er viktig at publikum får komme hit og oppleve bryggeriet, menneskene, håndverket, luktene, smakene, kreativiteten og alt det fantastiske ølbrygging handler om. Publikum poster om oss på sosiale medier når de er her, og det er klart en viktig tilleggseffekt, innrømmer Øverland.

Det var i fjor sommer Nøgne Ø gikk inn for å satse på øl-turisme. Etter modell fra de franske vingårdene. Turistene kommer gjerne syklende hit, eller de har med seg en sjåfør. Og som seg hør og bør, får sjåføren gratis alkoholfri drikke.

Fra midten av juni til midten av august er det åpent for omvisning fem dager i uka. Omvisningen avsluttes i den helt nybygde Nødingen pub hvor folk kan sitte så lenge de ønsker.

Åpent bryggeri: Sverre Øverland, daglig leder ved Nøgne Ø og eventansvarlig Ronny Sandberg ønsker deg velkommen til å legge neste kurs eller konferanse ved Nøgne Ø
Åpent bryggeri: Sverre Øverland, daglig leder ved Nøgne Ø og eventansvarlig Ronny Sandberg ønsker deg velkommen til å legge neste kurs eller konferanse ved Nøgne Ø

Tenker nytt
Nøgne Ø har alltid strebet for å tenke nytt. Her er de også kompromissløse. Derfor er det heller ikke så unaturlig at de også tenker ut av boksen når det kommer til hva bryggeriet skal inneholde av ansatte. Ronny Sandberg er eventansvarlig ved Nøgne Ø, og mannen som fikser alt du trenger for arrangementet ditt. I tillegg finnes det en egen kreativ sjef og en guide på huset. Her er dørene åpne for fullt innsyn. Og smaking.

Det finnes over 250 etablerte håndverksbryggerier i Norge. Det er mange som kjemper om en relativ liten gruppe IPA øl-drikkere. Når de mange små håndverkerbryggerier har kommet på banen og fylt opp butikkhyllene, blir konkurransen hardere. Men Nøgne Ø er den første. Det er derfor Sverre Øverland mener at de også har hatt lengst tid på seg til å utvikle smaken og kvaliteten. Med et stort utvalg av ulike smaker, ønsker de å få forbrukerne inn i bryggeriet for å vise kvalitet og sortimentet. Sammen med en kreativ jobbsamling. Det må vel brygge opp til noe godt.

Årets sommerfest for Grimstad og Arendal Næringsforening finner sted 27. juni

på Nøgne Ø. Meld deg på her:

 

Tekst & Foto: Birte Hegerlund Runde